Pages

August 06, 2010

SATU KISAH TRAGIS; BIHUN TOMYAM AIR MATA

salam kata; jadi kenapa tajuk entri aku kali ni agak tragis;
pada suatu hari, as a student biasa la kan, duit bukannya cukup sangat, 
nak save budget punya pasal so terpaksa la main masak-masak;
kalau makan dekat luar memang duit ni keluar macam air la;
hari ni aku plan nak makan tomyam, so lepas je kelas aku telah sekali lagi merajinkan diri ke kedai yang berdekatan nak beli bahan-bahan nak buat tomyam, konon-konon nak ubah selera, buatlah bihun tomyam (sebenarnya ada stok bihun dua minggu lepas yang tak pakai lagi) ;
.
.
kenapa?
.
.
.
bihun tomyam tukar jadi bihun tomyam air mata;
FYI aku bukanlah pakar masak memasak, setakat nak tolong sikit-sikit tu bolehla :), (tukang kupas bawang, tukang basuh pinggan, tukang kacau-kacau, dan sewaktu dengannya);
as usual, tugas masak memasak biasanya aku serahkan pada orang yang lebih pakar;
elok-elok je kitorang dah nak prepare main masak-masak;
kawan aku ni (si tukang masak) secara mengejut terima perkhabaran  yang sangat menyayat hati sehingga mengalami despresi yang membuatkan dia menumpahkan air mata (tak tumpah dekat tomyam pun);

.
.
jadi, sempena dengan peristiwa tadi; aku namakan bihun tomyam air mata;
.
.
.
disebabkan aku masak bihun tomyam hari ni aku nak share resepi bihun tomyam air mata ni;
even, aku tau rasanya mostly tau masak tomyam kan;
.
.
.
bahan-bahan bihun tomyam air mata;
kobis bunga
tomyam paste
tomato
fish ball
isi ayam
serai
air
bawang besar
bawang putih
minyak (untuk menumis)
garam (secukup rasa)
bihun (dicelur)
.
.
if ada benda lain nak tambah boleh je macam;
baby corn
carrot
udang
sotong
dan bahan-bahan yang lain yang biasa untuk masak tomyam;
.
tapi, as a student, bahan-bahan yang ringkas dan murah amat bersesuaian
.
.
cara memasak;
1. panaskan minyak, tumis bawang besar dan bawang putih;
2. bila dah agak-agak naik bau, masukkan air ;
3. masuk tomyam paste dan campak semua bahan (ayam, fishball, kobis bunga, isi ayam, serai);
4. kacau lagi, if tak cukup air, sila tambah air ikut banyak mana yang korang nak;
tunggu sampai  menggelegak;
5. then, akhir sekali masuk garam sikit, dan tomato;
6. sedia untuk di hidang;
.
.
.
snap-snap;
masuk paste tomyam;

tangan si tukang masak;

biar menggelegak;

masak dah pun;
.
.
part paling best;
makan dengan bihun;

bihun+kuah = bihun tomyam
.
.
.
setelah semua selesai dan berakhir;
licin walaupun berdespresi;

alhamdulillah :)

sekian;

.:.wassalam.:.

notakaki;
si tukang masak sudah mulai pulih :);
mesti semangat;
tabahkan dirimu;
dan;
selamat mencuba;



6 comments:

Syifa Alshah (wutwut) said...

ohh sgt terbaik!
lepas ni ai lak nak wat gune resepi ni bole? hee~ :)

fyp = fyi ea ke ?

paradokshati said...

@cik elmo blurb, adei sbnrnye nak taip FYI, tp disebabkan terlalu sgt ingat FYP, jd dh tertaip FYP :)

hehe, boleh~~; thanx dtg menjenguk :)

Syifa Alshah (wutwut) said...

not a big deal lah paradoks hati. :D

paradokshati said...

hehe..thanx elmo blurb :)

fasham said...

wah sedapnya ngah..sayang ak x leh follow resepi ko kerana ak x de dapur...uwaaaaa..


T_________________________________________T


Berita terbaru dari blog saya:

hARAP MAKLUM sUMIMASEN
Wah sampai sudah...!!^__^
Songs : Maher Zain feat Irf - Allahi Allah Kiya Karo

paradokshati said...

haha..sila beli dapur ek :)